De platenkast van…

Podcast- en artikelenreeks met interviews over en met muziek (2013-2016)

Editie 84: Marjolein van der Heide

Zangeres Marjolein van der Heide heeft een repertoire van melancholische en nostalgische Nederlandstalige liederen. Ze begeleidt haar muziek op piano, en laat zich daarbij vergezellen door een trompettist of celliste. Of het nu gaat om een verloren liefde, dementie of een ongeluk: niks is haar te droevig of te zwaar om te worden bezongen. Thema’s die in het Franse chanson veel meer gemeengoed zijn, maar waarmee in Nederland toch enigszins voorzichtig omgesprongen wordt. Niet wat Marjolein betreft, dus. Begin oktober presenteert Marjolein van der Heide haar eerste EP Ode in het knusse try-outpodium Het Perron in Amsterdam. Op deze cd een selectie van vijf nummers van eigen hand en het vrij onbekende nummer van Ramses Shaffy, Ik heb jou als een deur achter mij dichtgedaan. De cd is onder meer verkrijgbaar bij optredens en via haar eigen website.

Sla dit audiobestand in op jouw toestel: klik hieronder op Sla deze editie van de interviewserie in als podcast / audiobestand op jouw computer, mobiele telefoon of tablet


Op 13-jarige leeftijd begint Marjolein van der Heide met pianospelen. In het ouderlijk huis weerklinkt veel jazz, blues en klassieke muziek, maar indertijd is het vooral het oudere werk van zangeres-pianiste Tori Amos die haar inspireert. Het zet haar aan tot het schrijven van eigen nummers. Aanvankelijk zijn dat nummers met Engelstalige teksten. Na de middelbare school overweegt ze daar haar vak van te maken en meldt ze zich aan voor een particuliere muziekopleiding. Maar na enige tijd de theorie en praktijk te studeren concludeert Marjolein dat dat (op dat moment) niet het juiste is om te doen. Ze stopt voortijdig met de opleiding en studeert in Utrecht zowel Kunstmatige Intelligentie en rechten aan de Universiteit van Utrecht.

Dat betekent allerminst dat de muzikale ontwikkeling stil komt te liggen. Als studente volgt Marjolein van der Heide talloze muzikale cursussen en workshops bij het Utrechts Cultuurcentrum Parnassos. Haar eigen teksten blijft ze in het Engels schrijven. Tot ze het boek ‘Tonio’ van A. F. Th. van der Heijden leest. Zoals bij het lezen van een gedicht de lezer een melodie kan binnenvallen, schiet haar de tekst voor het nummer ‘Tonio’ te binnen. Ze schrijft een muzikale begeleiding bij de tekst en brengt het ten gehore op diverse open podia. Daar krijgt ze zoveel positieve reacties op, dat het Marjolein beweegt om voortaan in het Nederlands te schrijven.

Aanmoediging
Toch blijft er ‘de eeuwige twijfel’, de artiest die wikt en weegt. Vragen als ‘Is wat ik maak goed genoeg?’ en ‘Waarom zou ik, iemand die voor de hobby maar wat liedjes schrijft, met zoveel mensen die hetzelfde willen, toch doorzetten?’ Dan is er een weekeinde, een masterclass bij Erik de Jong en Martin Buitenhuis. Het is een treffen met niet alleen deze muzikanten, maar ook met andere collega-muzikanten. Iedereen blijkt met dezelfde twijfels te zitten, ondanks het talent waarover ze volgens de meesters over beschikken. Het is een aanmoediging die Marjolein van der Heide sterkt haar werk voort te zetten en meer kracht bij te zetten. Daarvoor zijn goede opnames van belang. Ze gaat aan de slag voor de opnames van haar debuut-EP, die in september 2014 verschijnt.

Ode
Voor de opnames van de EP werkt Marjolein van der Heide samen met onder meer trompettist Gerald van Dijk, die zelf een aantal platen uitbrengt met onder andere Hans Dulfer. Daarnaast werkt celliste Esther Torrenga (speelt onder andere bij Residentie Orkest) mee aan de opnames. De cd is in september gepresenteerd in een uitverkocht theater ‘Het Perron’ in de Jordaan. De cd is te verkrijgen bij optredens en door een e-mail te sturen naar Marjolein.

Meer trompet
Marjoleins muzikale toekomst bevat naast de piano en de zang ook de trompet. Op haar EP is Gerald van Dijk al te horen. Bij het voorbereiden van diens partijen merkt ze dat het nuttig kan zijn om het instrument zelf te beheersen. Begin 2014 besluit ze niet op vakantie te gaan, maar het geld te besteden aan de aanschaf van een trompet en lessen te volgen in het instrument. Ze is vastberaden om het instrument breder te gaan inzetten, en zelf ook te spelen tijdens haar liedjesprogramma. In het interview komen haar grootste inspiratoren naar voren.

Voor meer informatie over komende optredens van Marjolein van der Heide, bekijke men dier website. Daarnaast schrijft Marjolein recensies van concerten en albums van muzikanten voor de website Nadelunch.com. Lees hier verder.