De platenkast van…

Podcast- en artikelenreeks met interviews over en met muziek (2013-2016)

Editie 49: Moniek de Leeuw

Moniek de Leeuw is violiste en zangeres bij de balkan- en klezmergroep The Balcony Players. De groep speelt op het Wageningse bevrijdingsfestival, De Parade en Oerol, maar tourt ook uitgebreid door diverse werelddelen. Tijdens hun tours door Midden- en Oost-Europa (voornamelijk balkanmuziek), New Orleans en San Francisco (meer de klezmer) ontmoeten en spelen ze met tal van inspirerende artiesten die zich al langer toeleggen op enerzijds de balkan en anderzijds de klezmer. Vaak scherpen ze eerst de spelkunsten om niet veel later met hen het podium te delen.

Sla dit audiobestand in op jouw toestel: klik hieronder op Sla deze editie van de interviewserie in als podcast / audiobestand op jouw computer, mobiele telefoon of tablet

Een goede buur

Moniek de Leeuw rondt in 2011 haar studie tot muziekdocent af aan het Conservatorium van Rotterdam. Tijdens deze opleiding ontmoet ze ook de andere bandleden van de Balcony Players. Het begint als in 2009 jazzgitarist Johan de Pue naast Moniek komt wonen. Ze ontdekten dat ze beiden muziek maakten en begonnen op het gedeelde balkon regelmatig te jammen. Johan speelt die tijd vooral veel gypsyjazz, terwijl Moniek verslingerd is aan de klezmer en balkan. De twee hebben een muzikale klik en de kiem voor de Balcony Players is gelegd. Al ontmoeten ze de andere muzikanten: Ilse Roskam (accordeon, zang), Luca Susti (drums, zang) en de contrabassist, tegenwoordig Martin Masakowski. Allen studeerde aan het Conservatorium van Rotterdam, die een grote afdeling voor internationale traditionele muziek heeft (ofwel wereldmuziek).

Master in klezmerstijlen

Van het één komt het ander. Moniek besluit in 2011 een master te volgen aan de HKU in Utrecht. Ze legt zich tijdens deze master toe op de specifieke viooltechnieken voor drie klezmerstijlen, de hora, de bulgar en khosidl. Tijdens haar afstuderen in mei 2012 speelt de band enkele nummers, waaronder de eigen compositie Why? In dit nummer komen alledrie de stijlen samen.

Klezmer voor viool

In deze editie, de eerste in deze reeks die op locatie is opgenomen, komt de specifieke klezmertechniek voor viool uitgebreid aan bod. Ook wordt een antwoord gegeven op de vraag, wat (onder meer) het verschil is tussen wat grosso modo als Romamuziek wordt bestempeld en de klezmer. Verder laat Moniek de Leeuw veel muziek horen van bands met wie zij tijdens hun tours speelden en wordt deze aflevering geëindigd met een livesessie, samen met contrabassist Martin Masakowski.