De platenkast van…

Podcast- en artikelenreeks met interviews over en met muziek

Editie 101: Broken Brass Ensemble

Op maandag 9 mei is de tweede langspeler van het Broken Brass Ensemble uitgebracht. Astonishing Tales from Beyond the Brass Dimension verschijnt bij het het Utrechtse creatieve collectief The Bakery. Broken Brass Ensemble is een achtkoppige formatie die met saxofoon, twee trompetten en twee trombones, een sousafoon, een drumstel en percussie een aanstekelijk mengsel van koperblazersmuziek van New Orleans, de balkan, de funk en hiphop brengt. Het nieuwe album is de opvolger van de inmiddels uitverkochte cd/lp Brasshopper uit 2015 en vormt meteen ook een dwarsdoorsnede van de stijl die het ensemble zich na ruim 350 optredens in binnen- en buitenland heeft aangemeten.

Sla dit audiogesprek in op jouw toestel: klik hieronder op Sla deze editie van de interviewserie in als podcast / audiobestand op jouw computer, mobiele telefoon of tablet

Vanaf het moment dat het Broken Brass Ensemble hun try-outtoer doet in de thuisbasis Fryslân, weten ze het publiek met hun energieke shows in beweging te brengen. Zo staan ze meteen in de zomer van 2012 als tussenact op Westerkeyn, Terschelling tijdens het theaterfestival Oerol 2012. Op dat moment nog met drie eigen nummers, maar dat wordt in een rap tempo flink uitgebreid, met trombonist Sjors Dijkstra als belangrijkste leverancier van nieuwe nummers. Tijdens de officiële première die de groep speelt op het Freezefestival van dat jaar in Leeuwarden is hun repertoire dan ook alweer een stuk gegroeid, samen met hun reputatie als energieke festivalgroep.

Op tour, en de debuut-EP ‘Broken Brass Ensemble’

Na een succesvolle presentatie op het showcasefestival Eurosonic Noorderslag 2013 worden ze geboekt door een reeks kleine en grotere festivals. Zo zijn ze plots de opener voor Oerol, staan ze in juni op het Tilburgse Festival Mundial en Dauwpop in Hellendoorn. Nog voor ze de zomerfestivals bestormen, presenteren de heren hun debuut-EP Broken Brass Ensemble in een volgepakt podium Asteriks in Leeuwarden. Voor de opname van deze EP togen ze naar het Utrechtse Kytopia om daar met Simon Akkerman (C-mon) de studio in te duiken. Het resultaat is een goede weergave van de band die ze dan (al) zijn. Het enthousiasme spat ervan af, ze zijn gedreven en energiek.

Op de EP staan zes eigen composities met een enkele citatie uit andermans werk. De gespeelde muziekstijlen lopen ver uiteen: hiphop, funk, balkan beat en natuurlijk de New Orleans-jazz. Dat laatste genre hoor je terug in hun versie van de standard The St. James’ Infirmary die zij mengen met de publieksparticipatie van Cab Calloway in het nummer Minnie the Moocher. Als toetje op de EP serveert het achttal een eigenwijze interpretatie van de nummer-1-hit Thrift Shop van de hiphopformatie Macklemore. Dat laatste nummer met de bijbehorende video maakt het ensemble even een internetsensatie.

De bezetting van het ensemble

Als blijkt dat het balletje gaat rollen wijzigt de samenstelling van de band licht, omdat het drukke toerschema niet te combineren is met andere bezigheden van enkele leden van het Broken Brass Ensemble. Saxofonist Rick Hulsebosch (saxofoonreparateur en lid van JAGGER) en Herke Zuurveen verlaten de band. De bezetting van het Broken Brass Esemble komt zo tot haar huidige stand. Met Pieterklaas de Groot op het slagwerk en Reinaldo de Gaia op percussie, Hendrik Baarda (Soli Brass, Dekdweilers) op sousafoon, Nick Feenstra (Kruidkoek, Goatmusic) op saxofoon, Luc Hudepohl (De Geldwolven) en Joël Botma (Raad van Toezicht) op trompet, Arjen Attema en Sjors Dijksma op trombone.

Het is met deze bezetting dat de formatie voor het eerst de landsgrenzen over gaat. In 2014 staan ze onder andere op Trebur Open Air (Duitsland), maar ook op Nederlandse festivals als Paaspop, Noorderzon en North Sea Jazz. In 2015 spelen ze zich wederom in de kijkers op Noorderslag met materiaal dat later op hun debuut-LP Brasshopper zal verschijnen. Met een nieuwe boeker in de hand schrijven ze onder andere succesvolle optredens op het Britse Shambala, Greenman Festival in Wales, Kendall Calling in Glouchester en het Belgische Viva Lola bij in het balboekje. Ook schrijven ze hun eerste succesvolle Britse clubtour op hun conto, waar ze spelen in en voor afgeladen clubs en pubs.

Het debuut: Brasshopper

Zoals gezegd doet het Broken Brass Ensemble dat met hun debuut-LP Brasshopper in de zak, die op 27 maart 2015 wordt gepresenteerd en wederom uit wordt gebracht bij het label Goomah. Dat de muziek van het Broken Brass Ensemble ook aanstekelijk werkt op andere muzikanten, bewijst zich nu ook tijdens de opnames in de Electric Monkey Studio. Ze nodigen zelf gastmuzikanten uit, maar soms komen ze ook spontaan binnenwandelen om hun bijdrage te leveren. Op de ‘gastenlijst’ van Brasshopper staan onder andere rapper RICO, zanger-pianist Ruben Hein, zanger=gitarist Harmen Ridderbos (Town of Saints, Electropoëzie). En de spontaan binnen komen lopen saxofonist Benjamin Herman (New Cool Collective).

Op de plaat is al duidelijk te horen dat de band al het nodige publiek omver heeft geblazen. De arrangementen zijn verfijnder en hebben een stevigere basis. Tien van de elf nummers zijn eigen composities van hofleverancier Sjors Dijkstra. Alleen het laatste nummer betreft een klassiek gospelnummer uit de jaren ’20, I’ll Fly Away, waarbij Ridderbos de zang voor zijn rekening neemt. Op de plaat staan sowieso meer solo-vocalen dan op de EP. Als bij concerten de gasten niet aanwezig zijn, worden die met verve worden gebracht door trompettist Luc Hudepohl. Sailliant promotioneel detail is trouwens dat de band te zien was in De Wereld Draait Door, maar daar in plaats van de geijkte halve minuut maar liefst 1,5 minuut van het nummer Got The Funk ten beste geeft. Het is exemplarisch voor de wijze waarop de band met veelal instrumentale nummers toch een dynamische en spannende show kan bouwen.

Al toerend werken aan de tweede langspeler

In de twee jaar die volgen werkt het Broken Brass Ensemble tijdens het toeren druk aan nieuw materiaal. Waar aanvankelijk het materiaal vooral uit de koker van Sjors Dijkstra komen rollen, raken ook onder andere Luc Hudepohl en Arjen Attema aan het schrijven. Het schrijversteam bestaat thans uit vier van de bandleden. De arrangementen (hoe worden de partijen gespeeld en vormgegeven?) worden door de band als geheel uitgewerkt. Dat sleutelen gebeurt tussen de optredens door. Bevrijdingsfestivals, Record Store Day, weekeindes optreden in het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, jazzfestivals in België, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

In 2017 brengt het Britse label ‘Stutter and Twitch’ als voorproefje voor het nieuwe album een vinylsingle uit met daarop onder andere het nummer The Hitchhiker. Die vindt bij een toer op het Britse eiland al gretige aftrek. Op verzoek van Leo Blokhuis brengt het ensemble het nummer ‘Trumpfunk’ met Kaspar van Kooten. Begin april verschijnt de tweede single ‘Hard Candy’. Harmen Ridderbos geeft hierop ditmaal stem aan een funkerige moordballade over de moordende griet Candy.

Een nieuw album

Op 20 april 2017 is het zo ver. Het nieuwe album Astonishing Tales from Beyond the Brass Dimension ziet het licht in popzaal Ekko, Utrecht. Het eerste thematische album van de groep, dat sterk uitpakt mede door het fantastische ontwerp van de hoes. De plaat is vormgegeven als een Pulp-magazine. Pulp is een Amerikaans tijdschrift uit de jaren ’20 van de vorige eeuw waarin fictieverhalen werden gepubliceerd. Die verhalen waren niet zelden geïnspireerd door het omslag; vaak een letterlijk fantastische tekening of schilderij. Die omslag hebben we hier ook. In dit geval getekend en geschilderd door striptekenaar Jorg de Vos (van de stripreeks STORM), en vormgegeven door Andreas Meerstra. Het fantasieverhaal is lezen in de binnenhoes van de plaat, en de nummers van het ensemble vormen de soundtrack. De plaat is opgenomen en gemixt in Studio Joneski door opnametechnicus Matthijs Kievit.

Bespreking ‘Astonishing Tales from Beyond the Brass Dimension’

Het album zelf luistert, mede door de hele pulpfictie eromheen, meer als een geheel dan de voorganger uit 2015. Anders dan Brasshopper horen we nu ook veelvuldig het gebruik van effecten om de blazers een andere klankkleur of sfeer mee te geven. Dat is mede te danken aan de opnameleider Kievit die bijvoorbeeld voor het nummer …The Unusual and the unknown met een ‘space-echo’ komt aanzetten. Dat nummer is gelijk ook een voorbeeld waarbij het gebruik van effecten formidabel uitpakt. De gebruikte pedalen en effecten komen het onheilspellende karakter van het nummer zeker ten goede komt. Het album is een staalkaart van wat de groep anno 2017 in zijn mars heeft. In de single The Hitchhiker horen we terug dat het ensemble ook in een instrumentaal nummer de popstructuur van couplet, refrein en bridge kan hanteren.

Ook het kruisen van genres gebeurt evenwichtiger, zonder in te boeten op uitbundigheid en energie. Het nummer Ozzo bijvoorbeeld, trekt op ingenieuze wijze van typische spaghetti western-stijl naar balkenesk blazerswerk. Hier is ook te horen dat die andere pulpverwijzing als inspiratie heeft gewerkt (Tarantino’s film Pulp Fiction, met zijn kenmerkende soundtrack). Door de percussie van Reinaldo Gaia horen we hier ook voor het eerst wat prominentere Latijns-Amerikaanse invloeden. Zo wordt het op Thing from the woodlands sambaesk en klinkt op Capitain Gaia de mexicana door. Verder kan op het slotnummer van het muzikale relaas, The Pulps, een arpeggio uit synthesizer gehoord worden. Wellicht een voorproefje van wat we de komende jaren van dit gezelschap mogen verwachten.

Meer weten en luisteren?

Bekijk de komende optredens van Broken Brass Ensemble op hun webstek. De EP ‘Broken Brass Ensemble’ en de LP ‘Brasshopper’ zijn uitverkocht. In digitale vorm zijn ze echter nog wel verkrijgbaar via Bandcamp. De nieuw uitgebrachte plaat The Astonishing Tales from Beyond the Brass Dimension en de vinylsingle The Hitchhiker zijn nog wel verkrijgbaar bij de betere platenzaak en bij de optredens van de groep.