De platenkast van…

Podcast- en artikelenreeks met interviews over en met muziek (2013-2016)

59: Viktor van Woudenberg

Het is inmiddels drie jaar geleden dat Viktor van Woudenberg met Arjen de Bock (GEM, The Black Atlantic) afspreekt iedere week een nummer te schrijven. Ongebreidelde liedschrijverij, zonder te piekeren over de (on)mogelijkheid om het nummer live uit te voeren. Viktor studeert dan nog als drummer aan het Conservatorium van Amsterdam en drumt bij Bettie Serveert. Nu, drie jaar later, zijn Arjen en Viktor talloze studio-uren, optredens en ervaringen verder. Het studioproject van 2009 is uitgegroeid tot de tienkoppige band Wooden Saints, die klaar staat om de tweede langspeler te presenteren: You Were The One Who Volunteered.

Sla dit audiobestand in op jouw toestel: klik hieronder op Sla deze editie van de interviewserie in als podcast / audiobestand op jouw computer, mobiele telefoon of tablet

Wooden Saint Studio, Baambrugge

Nog heel even terug naar 2009. In een verbouwde hooischuur in het Utrechtse Baambrugge richten Viktor van Woudenberg en Arjen de Bock een studiootje in en doopten deze de Wooden Saints Studio. Om zich creatief uit te blijven dagen nodigen ze er een aantal collega-muzikanten om samen mee te schrijven en spelen. Onder hen Jelle Paulusma (Paulusma, Daryll-Ann), Tessa Douwstra (Chef’Special) en Ella van der Woude (Houses), die later ook meewerken aan het album dat het resultaat is van deze sessies, I Know Why Your House Is On Fire.
Het is trouwens niet de eerste keer dat het duizend zielen tellende dorp Baambrugge in de toenmalige gemeente Abcoude een studio rijk is, in 1972 strijken de Beach Boys ook neer in de het dorp en zetten er hun prefabstudio uit Californië in elkaar, en nemen er de plaat Holland op.

Van project naar live-act

Als je een plaat uitbrengt, moet je die ook live kunnen spelen. Gezien het uitgangspunt waarmee Viktor van Woudenberg met zijn muzikale compagnon de sessie zijn begonnen maken dat een basisbezetting niet volstaat. Het resultaat van de schrijfsessies is namelijk voorzien van koortjes, blazers en meer. De bandbezetting bij liveoptredens bestaat uit 10 muzikanten. Twee drummers (waaronder Viktor van Woudenberg dus), twee toetsenisten, vier gitaristen, een basgitarist, trombonespeler, die tegelijkertijd ook zanger zijn. De band tourt uitgebreid, mede dankzij het reizende festival Popronde, waarvoor ze vaak geboekt worden, ondermeer bij Merleyn en het Patronaat.

Van Baambrugge naar Silence Du Monde

Inmiddels is de band neergestreken in het eveneens Utrechtse Huis Ter Heijde, dat in kleinschaligheid niet onderdoet voor Braambrugge. Ze betrekken er een leegstaande villa, waar ze hun schrijfsessies voortzetten. Overigens blijft dat niet beperkt tot Viktor van Woudenberg. In 2012 begint een van de bandleden, zangeres en gitariste Tessa Douwstra, aan het schrijven van eigen materiaal voor haar project Orlando. De schrijverij resulteert in de plaat The Early Warning Company, waar Viktor van Woudenberg ook op drumt, en verschijnt in mei 2013. Het is de eerste plaat van het collectief Silence Du Monde, dat vernoemd is naar de villa waar ze gehuisvest zijn. Met de band Orlando wordt Viktors tourschema goed gevuld. Zo treedt Orlando op tijdens festivals als Hongerige Wolf, Valkhof en deBeschaving.

You Were The One Who Volunteered

Al die tijd is het schrijven van nieuw materiaal voor Wooden Saints nooit echt opgehouden. Ook binnen de muren van Silence Du Monde schrijft Viktor van Woudenberg, inmiddels met de rest van de band, druk aan nieuwe nummers. In maart van dit jaar beginnen de opnames voor de nieuwe plaat, die op 16 oktober 2013 ten doop wordt gehouden (in november wordt dat Paradiso nog eens dunnetjes over gedaan). De plaat, die de naam “You Were The One Who Volunteered” draagt, is anders dan zijn voorganger, met de gehele band opgenomen live opgenomen. Dat de partijen niet los van elkaar zijn ingespeeld, zoals bij de voorganger uit 2011, heeft als resultaat dat Wooden Saints op de plaat ook veel meer als een band klinkt. En dat het bandgeluid ook veel herkenbaarder is als ‘het geluid’ van Wooden Saints, welke stijl de band op de plaat dan ook beoefent. Daardoor is de plaat als vanzelf qua productie iets minder eclectisch dan zijn voorganger. Zo’n heerlijke gedubbelde gitaar uit het nummer Away With The Villain, tref je dan ook niet meer zo overduidelijk aan op deze plaat.

Sfeer en warmte

Maar wat de plaat inlevert aan eclect, wint het aan sfeer en warmte. Met het gloedvolle Alpha, Bravo, Charlie, Disco als potentiële vermorzelaar van festivalweide, compleet met roffels die zo uit de marsmuziek lijken te komen en een legertje barse mannenstemmen dat je besluipt, dat je er als luisteraar van begint te zweten. Op de plaat wordt je vervolgens omarmd door het hartverwarmende We Love The Night, maar wie garandeert je dat de band live niet nog even doormarcheert, bijvoorbeeld met het tot de verbeelding sprekende afsluiter “Let’s Skip the Poetry”, waarin de band vraagt: ‘Is there room for one more encore?’ Dat dunkt mij.

De platenkast van Viktor van Woudenberg

In deze uitzending van De platenkast van spreekt Viktor van Woudenberg over de totstandkoming van de Wooden Saints-plaat, over zijn muzikale wortels en muzikale voorland. Met favoriete tekstschrijvers, muzikanten en het schrijfproces. Over zijn handel en wandel als muzikant, van zijn beginperiode in relirockbandjes, via Bettie Serveert en het conservatorium tot nu.

Verwante gasten in De platenkast van:
Toetseniste en zanger Sonja van Hamel (The Leonids)