De platenkast van…

Podcast- en artikelenreeks met interviews over en met muziek (2013-2016)

Editie 74: Robert van der Tol

Robert van der Tol werkt als componist, arrangeur en muzikant voor diverse Nederlandse theatergezelschappen en productiehuizen, waaronder PeerGroup en het Noord-Nederlands toneel. Daarnaast speelt en zingt hij in de theatrale muziekgroep Il Gran Teatro Amaro.

Sla dit audiobestand in op jouw toestel: klik hieronder op Sla deze editie van de interviewserie in als podcast / audiobestand op jouw computer, mobiele telefoon of tablet

Voor Robert van der Tol is 2014 wederom een jaar met een volle agenda. Hij componeert en arrangeert de muziek voor de nieuwe PeerGroup-voorstelling Circus In Veen. Een voorstelling over een circusfamilie die neerstrijkt in het stadion De Lange Leegte van de failliete voetbalclub SC Veendam. Daarnaast werkt hij met acteur (en oud-voetballer) Rory de Groot aan een nieuwe voorstelling over filosofie en voetbal. Ook staan er een trits aan optredens met de band Il Gran Teatro Amaro gepland. De band is sinds enige tijd weer bij elkaar en in 2013 verscheen er zowaar een nieuw album “Souvenir de Miralles”. In 2014 staan er wederom opnames op de rol.

Progressieve rock en wave
Hoewel zijn huidige werk vooral in het theater te zien is, liggen Robert van der Tols wortels meer in de progressieve rock van de jaren ’70. Zijn eerste bandjes, die hij ondermeer vormde met Robin van Vliet (later: Slagerij van Kampen) waren dan ook meer van de progressieve rock en wave.  In 1980 belandt Robert op het Conservatorium van Zwolle om daar klassiek gitaar te spelen. Daar is hij geen blijvertje, de praktijk lijkt Robert meer te trekken. In 1984 richten Robert van der Tol, Robin van Vliet, Richard Emans, Henk van der Neut en zanger Rob van Zomeren de wave/popgroep Media op. De groep schopt het in de talentenjacht de Grote Prijs van Nederland niet ver; naar verluidt dankzij een gebroken gitaarsnaar strandden ze in de voorronde van de editie van 1985. Desondanks ziet Sony brood in de Brits aandoenende wave. Drie singles volgen, maar geen van de nummers slaat aan. Desondanks een leuke, leerzame tijd met veel touren.

Il gran teatro amaro
In ’88 volgt wederom een periode op het conservatorium, ditmaal in Amsterdam. Robert van der Tol volgt er een opleiding elektrische gitaar bij de sectie Lichte muziek. Hoewel ook deze opleiding voor Robert niet voldoende blijkt te boeien volgt hij er wel zeer interessante lessen bij onder andere Robert Fripp en Fred Frith, twee muzikale helden van Robert. Na zijn periode aan het Amsterdamse conservatorium keert hij weer terug naar Groningen, waar hij bij een optreden kennis maakt met François Regis Cambuzat en Roberta Possamai, die samen net de internationale muziekgroep Il Gran Teatro Amaro hebben opgericht. Het klikt, ook muzikaal, en hij sluit zich aan bij de groep, die radicaal-akoestische muziek speelt. Ofwel: hoe groot de zaal ook is, op het podium geen stekkers (behalve dan voor de verlichting). In de jaren ’90 verzorgt de band diverse internationale tours, vanzelfsprekend ook in Frankrijk en Italië, thuislanden van respectief François-Regis en Roberta. Na het verschijnen van album #3 1995 verlaat de Fransman de groep, waarna de bandbezetting nog diverse bezettingen krijgt.

Zijn lidmaatschap van de groep Il Gran Teatro Amaro leidt Robert van der Tol onmiskenbaar de theaterwereld in. Hij werkt mee aan diverse producties in Groningen, zijn thuisstad. Eerst als muzikant, later ook als arrangeur en componist. In de loop der jaren is dat verder gegroeid en werkt hij samen met diverse theatergroepen, productiehuizen en andere makers. Vanuit zijn kleine huiskamerstudio componeert, arrangeert en neemt hij het werk op, dat tijdens de stukken ook live gebracht wordt. Meer informatie over de huidige projecten en een uitgebreide biografie met video’s is te vinden op zijn webstek. Indrukken van zijn werk voor het NNT en PeerGroup zijn ook te vinden op Robert van der Tols Soundcloudprofiel. Hieronder een set van diverse producties.