De platenkast van…

Podcast- en artikelenreeks met interviews over en met muziek (2013-2016)

Editie 17: Jaap Stiemer

In de zeventiende editie van De Platenkast van… was Jaap Stiemer te gast. Sinds zijn afstuderen aan de Academie voor de Journalistiek in Kampen (1990) schrijft hij als journalist voor het Noord-Hollands Dagblad. Daarnaast werkt hij geregeld als kunstschilder. Hij is bekend om zijn karakteristieke portretten, waarbij hij de klare lijn hanteert, en de geportretteerde steevast voorziet van prominente neus en opvallende wenkbrauwen.

Jaap Stiemer groeit op in het Friese Drachten, waar hij in 1967 is geboren. Als 12-jarige knul komt hij tijdens de rock ’n roll-revival na de dood van Elvis Presley in aanraking met de rock ’n roll en koopt hij voor een paar gulden een verzamelaar van Little Richard, één van zijn eerste platen. Het is met name de energie die hem aanspreekt in de muziek.

Drummer en gitarist
Als 14-jarige besluit hij zelf ook muziek te gaan maken en begint met drummen en gitaarspelen. Met klasgenoten begint hij enkele bandjes, en speelt met hen zowel covers als eigen nummers. Dit blijft hij doen, ook in zijn studententijd.

Jammen met Dulfer
In de jaren ’80 schrijft hij zich in voor zowel een kunstenstudie als voor de studie journalistiek aan de hogeschool in het Overijsselse Kampen. De keuze valt uiteindelijk op de journalistiek, omdat ze bij de Kunstacademie ogenschijnlijk geen brood zien in de strips van Stiemer.

Als student journalistiek blijft hij echter ook zijn andere passies volgen. Zo tekent hij voor het blaadje van het lokale Popkollektief diverse cartoons, die vaak gecombineerd worden met bandinterviews voor datzelfde blad. Daarnaast drumt hij regelmatig op jamsessies. Het collectief nodigt regelmatig muzikanten van buitenaf om een sessie te leiden, zoals bijvoorbeeld Hans Dulfer.

Tijdens zijn studie gebruikt hij de mogelijkheid om in contact te komen met één van zijn grote helden, Herman Brood. Jaap vindt het leuk om hem zulke vragen te stellen, dat Brood niet het geijkte verhaal kan afsteken. Daarmee bouwt Stiemer een bijzondere band op met de rock ’n roll-legende, die hij ook in de jaren ’90 nog regelmatig spreekt. In de uitzending draait hij een bootleg van een live optreden in de Oosterpoort te Groningen (1977). Dergelijke bootlegs werden in de jaren ’80 sowieso druk uitgewisseld. Er bestaat een levendige uitruil via onder meer de advertenties in het muziekblad OOR. Op die manier komt Stiemer aan talloze live-opnames, vooral op cassette, veelal van Wild Romance.

Verhuizing naar Zwaag en Hoorn
In 1990 verhuist Stiemer naar Zwaag (bij Hoorn), waar hij zijn werkzame bestaan bij het Noord-Hollands Dagblad begint. Naast zijn werk als journalist blijft hij zich richten op de beeldende kunst, woordkunst en de muziek. Hij betrekt onder meer een atelier met zich op de Hoornse binnenhaven. In dat atelier doet hij veel illustratief werk en werk als kunstschilder.

Zijn laatste wapenfeit met een band is de arty rockband Mama Loo, die hij (met zanger en gitarist Edwin de Herder) opricht en waar hij de eerste twee jaar het drumstel bestiert. Tegenwoordig treedt hij nog sporadisch op met de muziek, al speelt hij nog bijna dagelijks gitaar. Hij doet meer als woordkunstenaar, zo houdt hij regelmatig performances met collega-absurdist Marc van Biezen.